Na 31 december wordt het erg complex om DDP te leveren aan klanten in het VK. Maar er is een eenvoudige manier om dit te vermijden.
Als je na 31 december op DDP basis wilt leveren aan klanten in het VK, moet je je ervan bewust zijn dat bij DDP leveringen de verkoper ook de importeur in het land van bestemming is. Als je geen Engelse vestiging (‘establishment’) hebt, betekent dit extra werk, extra kosten en extra risico voor jou als Nederlandse BV. Je moet dan namelijk een Brits btw en EORI-nummer aanvragen en periodieke btw-aangifte doen in het VK. En je moet met twee facturen werken: één aan jezelf met je NLse btw nummer als verkoper en je Britse btw nummer als koper en één met je Britse btw-nummer als verkoper en je Britse klant als koper. Daarbij moet je normaalgesproken Britse btw in rekening brengen aan je klanten en deze afdragen aan de Britse belastingdienst. Ook moet je een Britse douaneagent zoeken die aangiften wil maken op basis van indirecte vertegenwoordiging. Dit is voor de douaneagent risicovoller dan directe vertegenwoordiging, en daarom duurder.
De gemakkelijkste manier om dit te vermijden is om met je klant af te spreken dat DDP gewijzigd wordt in DAP. Met die leveringsvoorwaarde kun je nog steeds alles regelen voor je klant, maar is de klant de formele importeur en heb jij als leverancier geen douane- en btw-verplichtingen in het VK.
Is DAP geen optie, dan moet je of een Britse vestiging opzetten (let wel: een Limited zonder daadwerkelijke activiteiten is niet genoeg) of de hierboven beschreven verplichtingen voor DDP leveringen accepteren. Boom Customs kan je hierover adviseren.
Terug naar overzicht