Van Nederland naar Groot-Brittanië

Als je goederen verkoopt aan klanten in Groot-Brittannië krijg je na Brexit te maken met douaneformaliteiten.

Exporteer je goederen vanuit Nederland

In Nederland moet je een uitvoeraangifte indienen in het douanesysteem AGS. Daarmee vraag je de douane toestemming om de goederen te exporteren buiten de Europese Unie. Als je de aangifte maakt kan het zijn dat de douane de zending wil inspecteren. Een douane-ambtenaar komt dan naar de locatie die je in de aangifte hebt opgenomen. Als de goederen vrijgegeven zijn door de douane kan de transporteur op weg naar het VK. De vervoerder meldt de zending aan in de haven van vertrek (bv Rotterdam, Hoek van Holland, Zeebrugge of Calais) en kan dan normaalgesproken zonder verder oponthoud de EU verlaten. Als de vervoerder meerdere zendingen in een vrachtauto heeft zitten (groupage), dan laat hij meestal een transitdocument opmaken in het Europese systeem NCTS. Hij hoeft dan niet allemaal losse zendingen aan te melden in het havensysteem, maar alleen dat ene transitdocument.

Goederen importeren in het Verenigd Koninkrijk

Terwijl de goederen onderweg zijn naar de haven moet je de invoeraangifte in Groot-Brittannië al indienen. Om opstopping in de Engelse havens te voorkomen wil de Britse douane namelijk dat geen enkele zending op de boot of trein gaat als die niet al aangemeld is in het Britse douanesysteem CHIEF. Als je vervoerder gebruikt maakt van een ferry of de Eurotunnel, wil de Engelse douane bovendien dat de vervoerder alle relevante informatie (invoeraangiften, een eventueel transitdocument en identificatiegegevens van de vrachtwagen) invoert in een nieuw systeem, het Goods Vehicle Management System, oftewel GVMS. Dat GVMS systeem produceert dan een uniek nummer, waarmee de vrachtwagen snel door de Engelse aankomsthaven kan komen. Mocht de Britse douane een zending willen controleren, dan krijgt de chauffeur dat aan boord van de ferry of Eurotunnel te horen en moet hij naar een door de douane aangewezen locatie rijden om zijn vracht te laten inspecteren.

Houdt rekening met invoerrechten

Bij de importaangifte in het Verenigd Koninkrijk moet je mogelijk invoerrechten betalen. Dit is afhankelijk van de afspraken tussen het VK en de EU, de aard van de goederen en de oorsprong van de goederen.

Wie verantwoordelijk is voor de export- en importaangifte is afhankelijk van de leveringsvoorwaarden (incoterms) die koper en verkoper hebben afgesproken. Het wordt ingewikkeld als een Engelse partij de Nederlandse uitvoeraangifte moet doen of als de Nederlandse exporteur de Engelse invoeraangifte moet doen. Daarom kun je het beste met je handelspartners afspreken om FCA of DAP te leveren in plaats van EXW of DDP. Als je wilt kun je bij FCA of DAP als Nederlandse exporteur nog steeds alles organiseren en betalen voor je Engelse klant, maar je bespaart jullie beiden een hoop gedoe en extra kosten.

Boom Customs biedt ondersteuning

Als je dit hele proces zelf wilt uitvoeren als exporteur, dan moet je kennis hebben van de Nederlandse en Britse douaneregels, vergunningen hebben om aangiften te doen, een banktegoed hebben bij de Britse douane, toegang hebben tot Nederlandse en Britse aangiftesoftware, en aanmeldingen kunnen doen in havens in Engeland, Nederland, België en/of Frankrijk. Dat is waarom de meeste exporteurs ervoor kiezen een gespecialiseerde douaneagent in de arm te nemen. Die moet nauw samenwerken met je vervoerder. Boom Customs helpt je te voldoen aan alle douaneverplichtingen in Nederland en het VK. Eén partner die je hele VK-handel verzorgt. Efficiënter kan het niet.

Bijzondere douaneverplichtingen

Voor sommige goederen gelden aanvullende verplichtingen. Voor dierlijke producten, planten, groenten, fruit en andere levensmiddelen geldt vaak dat ze eerst gekeurd moeten worden en voorzien van een certificaat (gezondheidscertificaat of phytosanitair certificaat) voordat ze Groot-Brittannië in mogen. De exporteur moet hiervoor zorgen. De importeur moet de inkomende zending vooraanmelden bij de relevante Britse autoriteiten. Het certificaat moet met de zending meereizen. Bij het behandelen van de invoeraangifte worden de documenten gecontroleerd en mogelijk moet de zending geïnspecteerd worden in een speciaal daarvoor ingericht inspectiepunt (Border Control Post) voordat hij Engeland binnen mag.

Ook voor andere goederen zoals staal, alcohol, tabak, militaire goederen en zelfs flesjes water kunnen aanvullende eisen gelden.

© 2021
Created by LR Internet